Pomoc środowiskowa
PRACOWNICY SOCJALNI
Pracownicy socjalni realizują swoje zadania w szczególności w oparciu o Ustawę o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku (Dz. U. z 2020 poz. 1876 ze zm.).
Do zadań pracownika socjalnego należy między innymi:
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb w zakresie pomocy społecznej w wyznaczonym rejonie działania,
- analiza potrzeb i planowanie na jej podstawie działań w zakresie pomocy społecznej,
- prowadzenie pracy socjalnej, rozumianej jako działalność zawodowa, skierowanej na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych oraz szerokie stosowanie we współpracy z klientem pisemnej formy współdziałania i kontraktu,
- prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie stanom powodującym konieczność udzielania pomocy finansowej,
- przyjmowanie stron z zakresu pomocy społecznej w siedzibie Ośrodka,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i wnioskowanie na ich podstawie o przyznanie rodzaju świadczeń z tytułu pomocy społecznej oraz przygotowanie dokumentacji przewidzianej obowiązującymi przepisami dla danego świadczenia,
- opracowywanie planu pomocy społecznej i określanie rodzaju i zakresu świadczeń przy współudziale osoby zainteresowanej oraz odnotowanie ustaleń w kwestionariuszu wywiadu,
- kompletowanie dokumentacji niezbędnej do składania wniosków o przyznanie miejsca w DPS,
- współdziałanie z pracownikami służby zdrowia z uwzględnieniem współpracy z lekarzami i pielęgniarkami środowiskowymi,
- współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy, Policją, kuratorami sądowymi oraz zakładami pracy oraz innymi instytucjami w zakresie realizacji świadczeń na rzecz osób kwalifikujących się do udzielania pomocy społecznej,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sporządzanie w trakcie roku kalendarzowego sprawozdań wynikających z ogółu prowadzonych spraw określonych zakresami czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Terminy i sposób załatwiania sprawy
Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej pracownik socjalny wszczyna na wniosek:
1) osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego;
2) innej osoby.
Prowadzenie postępowania wymaga zgody osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
Wniosek o udzielenie pomocy złożyć może osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Imieniem osób o ograniczonej zdolności do czynności prawnych lub całkowicie niezdolnych do czynności prawnych działa przedstawiciel ustawowy/ opiekun prawny / kurator.
Wniosek można również zgłosić telefonicznie. Z rozmowy telefonicznej, pracownik socjalny spisuje protokół zgłoszenia. W trakcie wizyty w środowisku pracownik socjalny przyjmuje od strony pisemny wniosek o udzielenie pomocy, który stanowi podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie świadczeń pomocy społecznej.
Warunkiem udzielenia pomocy jest wyrażenie zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania lub miejscu pobytu, który zostanie przeprowadzony w terminie 14 dni roboczych od daty powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczeń, a niezwłocznie nie później niż w terminie 2 dni roboczych.
Przy przeprowadzaniu rodzinnego wywiadu środowiskowego bierze się pod uwagę indywidualne cechy, sytuację osobistą, rodzinną , dochodową i majątkową, które maja wpływ na rodzaj i zakres przyznanej pomocy.
Każde postępowanie administracyjne kończy się wydaniem stosownej decyzji administracyjnej.
Zakończenie wszczętego postępowania powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca , a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Do terminów określonych powyżej nie wlicza się okresów opóźnień spowodowanych z winy strony lub z przyczyn niezależnych od organu.
Tryb odwoławczy
- Strona lub inna osoba za jej zgodą może wnieść odwołanie od wydanej decyzji administracyjnej. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
- Odwołanie może być wniesione w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Wymagane dokumenty
Sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby lub rodziny ustala się na podstawie następujących dokumentów:
- dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
- skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia dziecka
- dokumentów określających status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- decyzji właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażenia w stanie spoczynku, renty strukturalnej oraz renty socjalnej:
- orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenia lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenia komisji lekarskiej;
- orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
- zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierającego informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informacje o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- zaświadczenia albo oświadczenia o okresie zatrudnienia, w tym o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne, oraz o okresach nieskładkowych;
- dowodu otrzymania renty, emerytury, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażenia w stanie spoczynku, renty strukturalnej oraz renty socjalnej
- zaświadczenia urzędu gminy albo oświadczenia o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- zaświadczenia albo oświadczenia o kontynuowaniu nauki w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
- decyzji starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego albo oświadczenia o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy;
- decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o ustaleniu kapitału początkowego;
- zaświadczenia albo oświadczenia o zobowiązaniu do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników (dowodu opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne rolników,
dowodu opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą ); - zaświadczenia albo oświadczenia o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą;
- zaświadczenia , o których mowa w art. 8 ust. 7 i 8 ustawy o pomocy społecznej;
- zaświadczenia albo oświadczenia o uzyskaniu dochodu, o którym mowa w art. 8 ust. 11 i 12 ustawy o pomocy społecznej;
- decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne ;
- oświadczenia o stanie majątkowym ( pracownik socjalny w trakcie przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego może domagać się od osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc złożenia oświadczenia o stanie majątkowym, odmowa złożenia oświadczenia jest podstawą wydania decyzji o odmowie przyznania świadczenia );
- dokumenty potwierdzające wysokości uzyskanych dochodów z innych źródeł niż wyżej wymienione.
Uwaga! W przypadku, gdy okoliczności sprawy, mające wpływ na prawo do świadczeń, wymagają potwierdzenia innym oświadczeniem lub dokumentem niż wymienione powyżej pracownik socjalny może domagać się takiego oświadczenia lub dokumentu.