Dodatek mieszkaniowy
DODATEK MIESZKANIOWY
Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Pomoc ta przysługuje w przypadkach określonych przepisami.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2133),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. nr 156 poz. 1817 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz. U. z 2013 r., poz. 589),
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 284),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.).
Ubiegając się o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy spełnić następujące warunki:
- posiadać tytuł prawny do zajmowanego lokalu , który przysługuje:
- najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego (np. z umowy użyczenia) i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub socjalny (np. gdy orzeczono o ich uprawnieniu do lokalu socjalnego w wyroku sądowym) - w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód brutto na jednego członka gospodarstwa domowego nie może przekraczać 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym (2 100,00 zł) lub 125% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym (tj. 1 500,00 zł) , obowiązującej w dniu złożenia wniosku.
Informacja o aktualnej kwocie najniższej emerytury znajduje się w publikatorach i informacjach ZUS. - maksymalna powierzchnia użytkowa lokalu, która uprawnia do korzystania z dodatku mieszkaniowego :
dla 1 osoby 35 m2
dla 2 osób 40 m2
dla 3 osób 45 m2
dla 4 osób 55 m2
dla 5 osób 65 m2
dla 6 osób 70 m2 ,a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększ się normatywną powierzchnie tego lokalu o 5 m2.
W przypadku, gdy w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju powierzchnię normatywną powiększa się o 15 m2.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje ,gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza powierzchni o więcej niż:
- 30% albo
- 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
WYMAGANE DOKUMENTY
Osoba ubiegająca się o przyznanie dodatku mieszkaniowego powinna osobiście złożyć wniosek w tej sprawie w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Istebnej wraz z następującymi dokumentami :
- tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. umowa najmu lub akt notarialny
- wydruk naliczenia czynszu od administratora, tj. aneks do umowy lub wykaz opłat
- dowód wpłaty stwierdzający uregulowanie opłat za lokal mieszkalny za miesiąc, w którym składany jest wniosek
- rachunek za energię elektryczną
- rachunki stwierdzające poniesienie opłat z tyt. zimnej wody, nieczystości płynnych, nieczystości stałych - w przypadku jeżeli wnioskodawca sam ponosi te koszty
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z wpisem o uprawnieniu do dodatkowej powierzchni
- zaświadczenia o uzyskanych dochodach wszystkich członków rodziny za pełne trzy miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku:
a/ emeryci i renciści oraz osoby przebywające na zasiłkach przedemerytalnych – odcinki rentowe lub w przypadku ich braku decyzje ZUS
b/ osoby bezrobotne – zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy stwierdzające wysokość zasiłku dla bezrobotnych
c/ osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku – zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy stwierdzające wysokość składki zdrowotnej
d/ zatrudnieni w zakładach pracy na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło – zaświadczenie o uzyskanych dochodach
e/ osoby prowadzące działalność gospodarczą – oświadczenie o uzyskanych dochodach
f/ osoby prowadzące gospodarstwo rolne – decyzję o podatku rolnym dokumentującą powierzchnię gruntów w hektarach przeliczeniowych
g/ młodzież ucząca się – zaświadczenia o wynagrodzeniu uczniowskim, stypendia
POJĘCIE DOCHODU
Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Za dochód uważamy również:
- zasiłki chorobowe, macierzyńskie, wychowawcze
- zasiłki rodzinne wraz z dodatkami
- dodatek pielęgnacyjny
- zasiłek stały z GOPS
- pomoc pieniężna dla rodzin zastępczych z PCPR
- alimenty
- pracę dorywczą
- dobrowolnie przekazywane rzeczy oraz kwoty przez członków rodziny
Do dochodu nie wlicza się :
- dodatków dla sierot zupełnych
- zasiłków pielęgnacyjnych
- zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej
- dodatku mieszkaniowego
- świadczeń pomocy materialnej dla uczniów
Dokumenty do pobrania w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Istebnej pok. 106 w godzinach pracy Ośrodka.
- Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego
- Zaświadczenie o wynagrodzeniu
- Oświadczenie złożone na wniosek strony
Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu : 33 855 62 22